KALLA DET MOD!

 
 
 
 
HUR DEFINIERAR MAN ORDET MOD?
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd. Så Skrev barnboksförfattarinnan Tove Jansson.
 
Under hela mitt långa yrkesliv har jag haft förmånen att träffa många skickliga ledare och chefer. En gemensam egenskap som de alla har visat i ord och handling är mod.
När jag har tagit upp viktiga ledar- och chefsegenskaper under mina utbildningar genom åren har ordet mod alltid tagits upp som en av de viktigaste egenskaperna.
 
ATT VISA MOD TROTS ATT MAN ÄR RÄDD
Jag tänker mod som en viktig och många gånger en nödvändig egenskap för en ledare och tillika chef.
Det finns ett visst samband mellan mod och rädsla..
Att kunna stå för sina värderingar och målinriktning under pressade situationer och visa prov på mod, trots att man känner rädsla eller illa till mods.Det kan gälla uppsägningar, att någon/några behandlar sina arbetskamrter på ett förödmjukande och nedsättande sätt. Vid dessa tillfällen är det helt nödvändigt att chefen står upp och använder sin makt på ett respektfullt sätt för verksamhetens bästa.
Att våga stå för sina värderingar trots att man får mothugg eller negativa konsekvenser. Att kunna stå för den man är och det man tror på är en viktig ledar- och chefsegenskap.
 
Alla talar om betydelsen av att visa mod, vara modig när mod behövs, men färre genomför det.
 
HUR TRÄNAR MAN DÅ UPP SITT MOD? 

A. GENOM ATT VIDGA SIN TRYGGHETSZON
 
Börja med att söka utvidga din trygghetszon.En grundförutsättning för att kunna visa mod är att ditt behov av trygghet är tillgodosett.
  • Vi har en övre mental gräns och en nedre mental gräns. Den övre gränsen presterar man det bästa som vi anser sig att kunna klara av.
  • Den nedre gränsen är det sämsta som man kan prestera och fortfarande accepetera sig själv
  • Träna dig att skapa en en hög mental höjd genom att tänka!  Jag kan, jag vill och jag vågar.             
  • Om man inte först klarar av att tänka en vågad tanke, blir det sedan svårt att genomföra en vågad handling.
  • Låt en vågad tanke exempelvis en gång i veckan bli en vågad handling i ditt ledarskap. Våga säga ifrån! Våga säga till! Våga genomföra! Men "Be cool" i genomförandet!
  • Det är svårt att spränga en hög mental gräns, utan att först ha sprängt den med tanken och accepterat den med känslorna.
  • Att ständigt tänka i svårigheter, problem och omöjligheter skapar trånga trygghetszoner.
  • För att göra något bra måste man våga göra fel. Att våga förlora är att våga vinna. Det gäller att kunna ta ett misslyckande som en lärdom. När det värsta händer, gör då det bästa av det värsta som hände!
  • Ha alltid ambtionen i toppen och olustkänslan i botten.
  • Verksamheter/chefer som sprider fruktan ger trånga trygghetszoner.
  • Chefer som driver riskvilliga kulturer/verksamheter skapar vidgade trygghetszoner.
  • När det bästa händer, stanna upp och njut!
B,  GENOM ATT UMGÅS MED DE SOM SER VAD DU KAN OCH LÄR DIG VAD DU BÖR!
  • Arbeta under en chef som ger dig energi och inspiration!
  • Skapa många goda nätverk som ser dig när du kan och stöttar dig när du behöver stöttning!
  • Skaffa dig kritiska vänner och en mentor som goda förbättringsförebilder.
 
BUDSKAPET: När du byter jobb, kolla chefen. Ger denne mig energi, eller tar denne energi från mig? Gör sedan ditt val!
 
CITATET:  TÄNK OM!!! TÄNK INTE - TÄNK OM???
 
Sommarhälsningar från Sten!

[email protected]
0704 16 00 98

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0