Steve Jobs: Ledarskap, perfektion, innovation och relation



Vad kan man lära av Steve Jobs ledarskap?
Efter att ha läst boken: "Steve Jobs - en biografi" sammanfattade jag en mängd citat ur boken gällande hans ledarskap ur fyra olika aspekter:
Ledarskap - perfektion, innovation och relation. Dels uttalande av honom själv och uttalande av andra.

Vad kan du lära dig av denne mycket specielle man, allt från narcissistiska drag till ett kreativt geni. Steve Jobs har skapat en av vår tids största och mest framgångsrika företag Apple. Hoppas att du tar dig tid att läsa detta. Blir du ännu mer intresserad, köp då hans bok som i dagarna kom ut som pocket för 99 kr.

Med detta vill jag inleda nästa ämnesområde som kommer att handla om  " Tankar om framtidens chefs- och ledarskap".
Jag kommer att starta med några trainee gästbloggare och kommer att börja med Mats Norberg och därefter Ivan Stipic, de två första cheferna från vårt traineeprogram. Inom en snar framtid kommer det säkert att dyka kvinnliga chefer från traineeprogrammet.

Min förhoppning är att sedan få ett antal olika personer med olika bakgrunder och erfarenheter som ger sin syn på chefs- och ledarskap. Kan man var ung och chef? Om man är ung med målsättningen att bli chef. Hur förbereder man sig till detta?

Önskar någon av er traineer göra ett inlägg är ni givetvis mycket välkomna. Hoppas att vi kan få igång en dialog, debatt etc. kring detta viktiga ämne.

Nu över till citaten ur Steve Jobbs biografi, ledarskap, perfektion, innovation och relation. Går detta ihop???
  • Artiga och mjuka ledare som aktar sig att såra andra är inte lika effektiva när det gäller att framtvinga förändringar. Ledarskap
  • Job var perfektionist med stort kontrollbehov och oerhört krävande.Perfektion
  • De människor som är galna nog att tro att de kan förändra världen, är de som gör det också. Innovation
  • Mänskliga relationer var inte Jobs styrka. Relation
  • Om man vill bygga ett A-lag måste man vara hänsynslös. Man har inte råd att hålla sig med B-lagsspelare, som drar till sig C-lagsspelare. Ledarskap
  • Ett ansvar jag har är att fungera som en måttstock för kvaliteten. En del är helt enkelt inte vana vid en miljö där de förväntas att prestera högklassigt. Perfektion
  • Man kan göra det omöjliga eftersom man inte längre insåg att det var omöjligt. Innovation
  • Jobs var alldeles för arrogant för att smöra. Relation
  • Steve hade ordets makt, förmåga att väva ihop berättelser som fängslar folk. Ledarskap
  • Genom att förvänta stordåd  kan man få dem att utföra stordåd. Perfektion
  • Om man vill vara kreativ måste man vara beredd att ta allt man gjort och allt man varit och slänga det överbord. Innovation
  • Jobs kunde charma folk rent skamlöst och var dessutom manipulativ. Relation
  • En del ledare driver fram nya saker genom att bara se helheten. Andra gör det genom att bemästra detaljer. Jobs gjorde bådadera oupphörligen. Ledarskap
  • Jobs använde möten till att skärpa fokus. Perfektion
  • Vi tror djupt på samarbete och korsbefruktning mellan olika av våra grupper, vilket innebär att vi kan skapa något som andra inte klarar av. Innovation
  • De flesta människor har ett filter mellan tanke och tal. Inte Jobs. Han kunde vara brutalt ärlig. Det gjorde honom karismatisk, inspirerande men ibland rent ut sagt en skitstövel. Relation
  • Jag är besviken på Obama, han har svårt att leda eftersom han är rädd att förolämpa människor eller att göra dem förbannade. Ledarskap
  • Under Steve Jobs råder nolltolerans mot att inte leverera. Perfektion
  • Han hade en skrämmande förmåga att hitta på saker som vi inte visste att vi behövde, men som vi sedan plötsligt inte kan klara oss utan. Innovation
  • Jag känner mig fullkomligt bekväm i att säga: "Ron, den här butiken ser ut som en soptipp" inför andra. Relation
  • Apple har en ny ledare Steve och jag. ( Sagt av Apples nye Vd John Sculley) Ledarskap
  • Jobs vilja att närmast tvångsmässigt kontrollera varje aspekt av en produkt från kislet till människan. Perfektion
  • Vi fokuserar ständigt på innovation. Vi tror på det enkla, inte det invecklade. En icke läskunnig 6-åring från Bogota Columbia klarade av Jobs designade dator utan instruktioner. Innovation
  • Vi är brutalt ärliga mot varandra. Vem som helst kan säga att jag pratar skit och jag kan säga samma sak tillbaka. Det är en sådan kultur jag söker skapa. Relation
  • Obama var mycket smart, men han förklarade hela tiden för oss varför det var omöjligt att få saker gjorda. Det gjorde mig rasande. Ledarskap
  • Goda tider, svåra tider men aldrig dåliga tider. Perfektion
  • Vi tror att vi finns på jorden för att göra fantastiska produklter och det kommer inte att förändras. Vi fokuserar ständigt på innovation. Innovation
  • Han hade en skrämmande förmåga att hitta ens svaga punkter, vad som får en att känna sig liten, vad som får en att krypa ihop. Relation

Budskapet: Att träna sig att lära om , lära nytt och även lära av det man inte tycker om!

 

Citatet: Vill du tillbringa resten av ditt liv att sälja sockrat vatten eller vill du ha chansen att ändra världen. Steve Jobbs berömda fråga till chefen för PepsiCos Pepsi-Cola som Steve Jobs erbjöd jobbet som VD på Apple och denne John Sculley tog VD posten samt även avskedade Steve Jobs.

 

Vi hörs inom kort med Vänliga Hälsningar från bloggi-Sten!

 

 

 

 

9. Att tänka om, tänka efter och göra annorlunda tvärt om


Budskapet: Kreativt lärande är som mest effektivt när det är roligt!
Traineeprogram 5 ägnade en förmiddag till kreativt lärande och tänkande.

De flesta omvärldsanalytiker är överens om en sak och det är att innovatörerna kommer att dominera framtidens utmaningar och bli dess vinnare. Jag har gjort en sammanställning på ett speciellt sätt efter min läsning av boken: Steve Jobs - en biografi. Återkommer med detta inom kort. Steve Jobs Apples grundare var en av 2000-talets främsta innovatörer som tyvärr gick ur tiden i okt 2011.

Varför är kreativt lärande och tänkande så viktigt i dagens samhälle?
  1. Det finns behov av nytänkande inom offentlig förvaltning. Ett enormt stort behov av nya kompetenta chefer. Detta kräver en långsiktig innovativ strategi. Mer om detta i mitt nästa tema.
  2. Ökade pensionärskullar och äldre befolkning kräver ny- och omtänkande.
  3. Inom skolområdet - hur kan friskolor konkurrera med våra kommunala skolor och samtidigt avyttra miljontals kronor till sina ägare?
  4. Det finns behov av nya idéer i ekonomiska sammanhang. Ett nytänkande om hur man gör saker och ting billigare med bättre kvalitet.
  5. Det finns behov av ett annorlunda tänkande i brotts- och våldsförbyggande verksamhet.
  6. Det finns behov av nya idéer inom frisk- och hälsovård. Hur får vi alla med på tåget, inte bara den hälsomedvetena 3:e delen.
  7. Det finna behov av långsiktiga strategier för en hållbar miljö och värld.
  8. Det finns behov av initiativ för minska nöden och fattigdomen i världen.
  • Jo,jo men. Listan kan göras längre. Ser ni vilka möjligheter det finns. Inom varje område finns oanade möjligheter i karriärutveckling för er "traineer". Det krävs dock kunskap och kompetens i att agera och leverera kreativt. Det bästa och effektivaste sättet är praktisk träning i kreativt tänkande individuellt och i team/grupper.                                                                                                                                                       Nu till min idé:
  • Jag har testat av idéen med Martina Röhmer Tr 2 och Anna Rydberg Tr 5. Båda ser fram emot detta. Vi har nu bildat en planeringsgrupp för att genomföra ett scenario i kreativt tänkande och lärande. Vår tanke är att genomföra en sådan dag med en grupp bestående av 12 f.d. traineer och traineer någon gång under maj månad. M.a.o vi har 10 platser till förfogande.

Preliminärt innehåll av dagen:

  • Omvärldens syn på innovationers betydelse för framgång.
  • Genomgång av ett antal kreativa metoder.
  • Praktiska övningar av dessa metoder enskilt och i olika gruppkonstellationer.
  • Hur följer vi upp detta?

Följande gäller:

  • De första 10 anmälda deltar, d.v.s. först i kön gäller. Gör en intresseanmälan direkt när ni läser detta, som skickas via mejl till [email protected]
  • De som blir uttagna ber därefter om tillåtelse från er chef att få delta. Vi kommer även att ta ut några reserver.
  • Scenariat är kostnadsfritt, ingen gör någon ekonomisk vinst för detta, men väl andra innovativa vinnande vägval.
  • Var och står för eventuella kostnader för fika och lunch.
  • Plats för lokal ansvarar planeringsgruppen för.

Hoppas att några av antar utmaningen att ägna en dag till kreativt tänkande och lärande i en stimulerande miljö med idel unga entusiastiska framtidstänkande deltagare från olika traineeprogram. Ta vara på tillfället att tänka om, tänka efter och göra annorlunda tvärt om.


Citatet: Innovation skiljer mellan en ledare och en efterföljare. Steve Jobs


Hälsningar från bloggi-Sten som vill göra något annorlunda och tvärt om!


RSS 2.0