Förändringsstrategiskt agerande

Talangerna sätter ribban!
Medarbetarnas kunskap, kompetens och engagemang hör till framtidens konkurrenasfördel. Förändringarnas vindar kommer ständigt att blåsa. Det är helt nödvändigt att ta tillvara våra unga talanger som kommer in i den offentliga verksamheten. Deras tankar om förändringar kan vara mycket värdefulla att ta till oss när vi är på väg att förändra.
En förändring i dagens samhälle är något som kräver ett innovativt och strategiskt tänkande och agerande. Här kommer några idéer som kan hjälpa er på traven i ert förändrings- och förbättringsarbete.

 

Förändringsstrategiskt agerande

Döp om förändringsprocessen till förbättringsprocessen!

Tid  - Tålamod – Tydlighet  → Tre ledord i förbättringssprocessen.

Mod – Mänsklighet – Motivation → hjälper dig på vägen.

Använd mycket mer tid till planering än till genomförandet, som måste gå mycket snabbare. 80%-20%.

 

Yttre drivkrafter för förbättring:

Förändrade krav från kunder/ intressenter, ny marknad, ökad konkurrens, ny lagstiftning etc.

Inre drivkrafter för förbättring:

Ny ledning, förändrade ekonomiska villkor, dåligt fungerande arbetsprocesser, ineffektivitet etc.

Förbättringsprocessen

  • Förbättringsprocessen innehåller både mjuka och hårda parametrar som förändringsledaren måste kunna hantera  
  • De mjuka delarna handlar bl.a. om att informera och hantera de reaktioner som kommer från medarbetarna.
  • De hårda handlar om att strukturera förbättringsprocessen i delmoment, följa upp och se hur långt processen har kommit. 
  • Viktigt att man fullföljer processen till målet. En förbättringsprocess måste vara tydlig i alla dess delar. Dessutom måste man kunna förstå människors reaktioner och kunna hantera dessa.
  • Förändringsledaren ska skapa tillit och coacha
  • Gäller förändringen att minska personal krävs det kriskunskap. När man säger upp personal hamnar verksamheten i kris. Då måste man förbereda sig på vad som kommer att hända. Både arbetsrättsligt och mänskligt.

 

Förbättringsprocessens delar

  • Ett behov av förbättring uppstår – Frågan varför måste besvaras.
  • En nulägesanalys genomförs – Egna och intressenternas synpunkter tas in. Alla måste ha klart för sig vad de gör idag och varför.
  • Målet med förbättringen skall vara kristallklart både på organisationsnivå och individnivå. Vad ska bevaras? Vad skall utvecklas? Vad skall bort?
  • Chefen / ledaren skall kunna hantera reaktionerna från medarbetarna genom att lyssna och ge mer information. Förbättringsprocessen är i gång.
  • Strukturen i förbättringsprocessen slås fast. Processen delas upp i olika steg. Ansvars ges. Personalens delaktighet i förbättringsprocessen är viktig.
  • Uppföljningen görs för varje steg som tas. Vid framgång ges positiv feedback till personalen. Misslyckande tas som lärdomar. Arbeta lösningsfokuserat!
  • Tid och resurser ges till stöd både till chefer och medarbetare. Förbättringsprocessen måste få ta tid.
  • Ledningen måste konsekvent och med tålamod följa hela  förbättringsprocessen.

 

Den framgångsrika verksamhetens kännetecken!

Gör man inte små ständiga förbättringar måste man då och då göra stora förändringar. Förbättringsarbetet är till sist och syvene till att förbättra kvaliteten av verksamheten.

 

Förbättringsledarskap

  • Samla medarbetarna ett par gånger om året, för att i dialogform se på vilket sätt vår enhet / verksamhet kan förbättras.
  • Som chef var försiktig att komma med problemställningar. Då blir det chefens problem. Lösningsfokusering!
  • Grundtanken är att medarbetarna själva är kompetenta att implementera förbättringarna.
Budskapet: Det kommer att finnas de som kämpar för förändring och det kommer att finnas de som är kontrollerade av de förflutna. Valet är ditt!
 
Citatet: Du ska själv vara den förändring som du önskar att se i världen!  Mahatma Gandhi

 

Lycka till önskar Sten W

 

 

RSS 2.0