Ledarskapet enligt Googlemodellen Nr 3

 
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTj8x4ld-62AnikupRWavv1B8nq6iRjNzhXKK2MF60H0XOx_Wev
 Googles grundare Larry Page och Sergey Brin
 
 
Ledarrollen i förändring
Idag har Google lyft fram ledar- och chefsrollen och den har nu samma betydelse som som tidigare var förbehållet experter och speciallister. Det är medarbetarnas kunskaper och kreativitet som är den viktigaste strategiska resursen för ledarna. 2009 instiftades ett ledarskapspris som ytterligare framhäver betydelsen av ledarskap.
 
Principer på kollisionskurs
Det är ett problem idag att det fortfarande finns chefer som är omedvetna om behovet av kontinuerlg innovation. Innovationsfrågorna finns inte ens på många ledningsgruppers agenda. Det finns en besatthet av kostnadsreduktion hos de flesta företagsledningar - inte för tillväxt genom innovation och på hur varje medarbetare ska ska bidra till målet.
Många chefer förstår hur de ska ta tillvara principer och tillämplingar för kvalitetsutveckling och effektivisering, men de saknar kunskap hur de ska ta sig an skapande och utveckling av värdeskapande innovativa strategier. Det är oroväckande med det starka fokus på kontroll och kvalitet som nu finns i nästan alla branscher idag.
 
Goda ledares goda vanor enligt Google
  1. Att vara en bra coach innebär regelbundna personliga möten med varje medarbetare och tar tillvara medarbetarnas starka sidor.
  2. Att ge medarbetarna mandat och inte detaljstyra samt ge dessa utmanande uppdrag.
  3. Att visa intresse för sina medarbetare är att lära känna dem som människor. En ledare ser till att nya medarbetare känner sig välkomna.
  4. Att vara produktiv och resultatorienterad innebär att fokusera på vad man vill att gruppen ska prestera.
  5. Att vara en bra kommunnikatör. Kommunikation sker i två riktningar, att lyssna och dela med sig.Man ska vara tydlig med gruppens mål, stimulera till dialog, lyssna på frågor och känna vad som bekymrar medarbetarna.
  6. Att aktivit stödja medarbetarna i deras karriärutveckling genom att stimulera breddning och kompetensutveckling.
  7. Att förmedla en tydlig vision och strategi är att hålla gruppen fokuserad på mål och strategier samt engagera dem i att diskutera och utveckla gruppens vision och mål.
  8. Att förstå nyckelteknologier innebär att ha nödvändig teknisk kompetens för att kunna ge råd till sin grupp.Att kunna kavla upp ärmarna och arbeta sida vid sida med sitt team när så behövs.
Samt fem viktiga inslag
  1. Att fungera som ambassadörer för företaget.
  2. Att förmedla kvartalsvis "Vad" och "Varför", så att varje medarbetare förstår hur hon/han kan bidra till detta med egna idéer och initiativ.
  3. Att stödja sin grupp att balansera mellan produktivitet och innovation.
  4. Att bygga och stödja en miljö och en framgångsrik grupp av talangfulla individer.
  5. Att bygga nätverk mellan sin grupp och andra grupper internt och externt.
Vägvisare och förebild
Googles fokuserar på vad chefer ska åtstadkomma. Medarbetare ska känna att de får stöd när de själva anser att de behöver stöd. För övrigt ska de uppleva stor frihet att ta egna initiativ och sköta sitt arbete som de själva vill.
Ledarna förväntas också vara förebilder och driva egna innovationsprojekt, t.e.x. 20%-projektet, parallellt med sin ledarroll. Sådana projekt följs upp på samma sätt som deras medarbetares insatser.
 
Ledaren som brobyggare
Ledningens vision om samverkan över gränser, inkluderar även samverkan med grupper utanför företaget. Att stimulera till innovationer handlar om att bygga broar så att människor som normalt inte har kontakt med varandra för möjlighet att träffas. Det stimulerar framväxten av innvationer.
 
Starka ledare är anspråkslösa
I detta ingår att medge egna misstag och ibland kunna säga till sina medarbetare att "Det är inte jag utan du som har kunskaperna som krävs för detta."
" Man måste kunna disciplinera sig själv för att stödja andras självständighet och ge sitt team möjlighet att lysa"
 
Sluligen får varje ledare- och chef en årlig återkoppling genom medararbetarundersökningen Googlegeist, en utvärdering av ledaren, utförd av den enskuilde ledarens medarbetare.
 
Budskapet: "Obviously everyone wants to be successful, but I want to be looked back on as being very innovative, very trusted and ethical and ultimately making a big difference in the world.  Sergey Brin Googles grundare
 
Citatet: "If we were motivated by money, we would have sold the company a long time ago and ended up on a beach." Larry Page Googles grundare."
 

Rekrytering - att välja rätt individer Nr 2 av Googlemodellen

 
https://cdn1.cdnme.se/1964789/7-3/satt_talangerna_pa_plats_vasteras_141113_546772932a6b224377acf1fe.jpg
 Malin Grahn Marksell och Anna Rydberg två nyrekryterade talanger inom Familjen Helsingborg.
Gör här reklam för boken "Vem leder kommunen i morgon? Så fångar vi talangerna!" vid Offentlig Chefs årliga konferens i Västerås nov 2014.
 
 
Att välja rätt individer
Google har har förändrat sin rekrytering från att passivt vänta på sökande till att aktivt söka personer med rätt profil och kompetens. Företaget kartlägger de talanger som man anser sig behöva i framtiden.Själva sökstrategin förfinas fortlöpande.
 
Rekryteringsmetoden
Rekryteringen är lika för alla. En kandidat blir utvald av Googles särskilda grupp för att identifiera intressanta kandidater. Därefter om hon/han tar sig vidare blir denne intervjuad av 8 olika personer, där varje intervjuare dokumenterar sin uppfattning.
Man använder sig av fyra sökområden: Kognitiv förmåga, kunskap och expertis inom befattningsområdet, googliness (se nedanen Googly)  och ledarskapsförmåga). "Idealet är att anställea en person som är bättre än du själv." Detta för att höja företagets genomsnittliga nivå på humankapitalet.
Nästa steg sker genom en global rekryteringskommitté för yttreligare filtrering. Som ett sista steg granskar en av grundarna, Larry Page en komprimerad version av alla anställningspaket efter att kommittén sagt sitt.
Googles försöker också undvika att rekrytera många medarbetare från samma företag, detta för att minska subkulturer.
"Där många tänker lika tänks det inte särskilt mycket", konstaterade redan Voltaire.
 
Problemlösningsförmågan
Testas genom att muntligt presentera ett problem för kandidaten som hon/han får en viss tid att lösa.D.v.s. inga fasta frågeformulär som hamnar på internet.
 
En googly - har följandepersonliga egenskaper som matchar Googles grundvärderingar
  1. Har bra akademiska prestationer
  2. Är entreprenöriell
  3. Nyfiken
  4. Ifrågasättande av status quo
  5. Energisk och drivande
  6. Opolitisk
  7. Otålig
  8. Ödmjuk
  9. Lagspelare
  10. Självgående, passionerad för internet.
  11. Förändringsbenägen
  12. Respektfull och vänlig.
Socialisering av nyanställda
Socialiseringen påbörjas redan i rekryteringsprocessen då företagets värderingar diskuteras öppet.
Nästa steg är att formellt införliva de nya i företagskulturen.
De nyanställda får ett eget bord i restaurangen, för att de ska känna sig välkomna och ge dem möjlighet att bygga nätverk. Dessutom får man en kompis och en mentor.
 
Individuell utveckling och karriärvägar
Idag finns två karriärvägar inom Google, som expert och som ledare.
Googles personalavdelning ställer "otroliga program" till att underlätta utveckling och lärande. Man bygger upp de enskilda individernas starka sidor genom att testa dessa i olika roller.
Idag har man lyft fram ledarrollen till samma nivå som specialistens.
 
Slutord
Stor tillit visas den enskilde individen och kulturen möjliggör en hög grad av individuell frihet, samtidgt som det ställs höga krav på var och en.
 
Budskapet: Anställ "rätt" människor med en genomarbetad urvalsprocess!
 
Citatet: Det är viktigt att i större utsträckning våga rekrytera på potential än på beprövad erfarenhet.        Peter Danielsson
 
En önskan om ett framgångsrikt 2015 för alla er!
Sten W
 
Ps. Missa inte tredje delen av "Googlemodellen" och dess Ledarskap som kommer ut i slutet av jan 2015.
 

RSS 2.0