Rekrytering - att välja rätt individer Nr 2 av Googlemodellen

 
https://cdn1.cdnme.se/1964789/7-3/satt_talangerna_pa_plats_vasteras_141113_546772932a6b224377acf1fe.jpg
 Malin Grahn Marksell och Anna Rydberg två nyrekryterade talanger inom Familjen Helsingborg.
Gör här reklam för boken "Vem leder kommunen i morgon? Så fångar vi talangerna!" vid Offentlig Chefs årliga konferens i Västerås nov 2014.
 
 
Att välja rätt individer
Google har har förändrat sin rekrytering från att passivt vänta på sökande till att aktivt söka personer med rätt profil och kompetens. Företaget kartlägger de talanger som man anser sig behöva i framtiden.Själva sökstrategin förfinas fortlöpande.
 
Rekryteringsmetoden
Rekryteringen är lika för alla. En kandidat blir utvald av Googles särskilda grupp för att identifiera intressanta kandidater. Därefter om hon/han tar sig vidare blir denne intervjuad av 8 olika personer, där varje intervjuare dokumenterar sin uppfattning.
Man använder sig av fyra sökområden: Kognitiv förmåga, kunskap och expertis inom befattningsområdet, googliness (se nedanen Googly)  och ledarskapsförmåga). "Idealet är att anställea en person som är bättre än du själv." Detta för att höja företagets genomsnittliga nivå på humankapitalet.
Nästa steg sker genom en global rekryteringskommitté för yttreligare filtrering. Som ett sista steg granskar en av grundarna, Larry Page en komprimerad version av alla anställningspaket efter att kommittén sagt sitt.
Googles försöker också undvika att rekrytera många medarbetare från samma företag, detta för att minska subkulturer.
"Där många tänker lika tänks det inte särskilt mycket", konstaterade redan Voltaire.
 
Problemlösningsförmågan
Testas genom att muntligt presentera ett problem för kandidaten som hon/han får en viss tid att lösa.D.v.s. inga fasta frågeformulär som hamnar på internet.
 
En googly - har följandepersonliga egenskaper som matchar Googles grundvärderingar
  1. Har bra akademiska prestationer
  2. Är entreprenöriell
  3. Nyfiken
  4. Ifrågasättande av status quo
  5. Energisk och drivande
  6. Opolitisk
  7. Otålig
  8. Ödmjuk
  9. Lagspelare
  10. Självgående, passionerad för internet.
  11. Förändringsbenägen
  12. Respektfull och vänlig.
Socialisering av nyanställda
Socialiseringen påbörjas redan i rekryteringsprocessen då företagets värderingar diskuteras öppet.
Nästa steg är att formellt införliva de nya i företagskulturen.
De nyanställda får ett eget bord i restaurangen, för att de ska känna sig välkomna och ge dem möjlighet att bygga nätverk. Dessutom får man en kompis och en mentor.
 
Individuell utveckling och karriärvägar
Idag finns två karriärvägar inom Google, som expert och som ledare.
Googles personalavdelning ställer "otroliga program" till att underlätta utveckling och lärande. Man bygger upp de enskilda individernas starka sidor genom att testa dessa i olika roller.
Idag har man lyft fram ledarrollen till samma nivå som specialistens.
 
Slutord
Stor tillit visas den enskilde individen och kulturen möjliggör en hög grad av individuell frihet, samtidgt som det ställs höga krav på var och en.
 
Budskapet: Anställ "rätt" människor med en genomarbetad urvalsprocess!
 
Citatet: Det är viktigt att i större utsträckning våga rekrytera på potential än på beprövad erfarenhet.        Peter Danielsson
 
En önskan om ett framgångsrikt 2015 för alla er!
Sten W
 
Ps. Missa inte tredje delen av "Googlemodellen" och dess Ledarskap som kommer ut i slutet av jan 2015.
 

Kommentarer
Postat av: Margaretha Fagrevi

Det här kan man läsa om och om igen. För varje gång jag läser fastnar det en ny tanke. God fortsättning Sten o lycka till med lanseringen! /Margaretha

2015-01-31 @ 09:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0