Vad är en talang?

En ung person som presterar utöver det vanliga inom ett visst område!

 https://cdn2.cdnme.se/1964789/7-3/anna_maria_och_linda_536669d22a6b228bb6997046.jpg

Anna-Maria Hellborg och Linda Wass
 

Om en talang är en person som presterar utöver det vanliga inom ett visst område, är då talangen medfödd? Talang finns delvis i generna, men glöm det och börja träna till framgång! Talang är inget man är utan något man blir.

Det har visat sig att de mest framgångsrika talangerna har genomgått väldigt omfattande träning för att bli bäst och oftast har det funnits en förebild. Detta säger Anders Ericsson, svensk professor i psykologi på Florida State University.

 

Motivation och drivkraft

När jag har anställt människor har deras motivation och drivkraft varit en förutsättning för att anställa personen i fråga. En talang motiverar sig själv och söker hela tiden förbättra sig. Att förstå drivkrafter är att förstå talanger.

 

Talangen skapas och tur är det

Vi kan skapa talanger, trots olika förutsättningar kan människor genom att utgå från sina egna styrkor skapa framgångsrika resultat. Talanger tävlar med sina styrkor, men tränar på sina svagheter för att bli bättre. Talang är en hög frekvens av upprepning till fulländning. Att kunna presetara som bäst när det gäller som mest kan göras med simulatorträning, som innebär att man imiterar den verkliga situationen i en autentisk miljö.

Jag har haft förmånen att under min period som Koordinator för Traineeprogrammet arbeta med mängder av talanger som har lärt mig mycket framförallt i sitt "tänk".Alla dessa talanger har dock en sak gemensamt. Alla har lagt ner mycket tid och energi för att nå sina framgångar. Hör man till de 10 antagna av 800 sökande till ett traineeprorgam, då har man något speciellt som  man ska vara stolt över, men som ska stimulera till att anta nya utmaningar.

 

 Två unga chefstalanger

Anna-Maria Hellborg och Linda Wass heter två unga extremt lovande ledar- och chefstalanger som jag mött i samband med min kommande bok Våga rekrytera en ung chef. Förutom framgångsrika högskolestudier har dessa viktiga personliga egenskaper och kompetenser för att kunna bli framgångsrika unga chefer.

 

Målinriktade

Jag har alltid velat bli chef. När jag fått förtroendet har jag trivts mycket bra i den rollen.

Anna-Maria Hellborg

 

Det finns idag framgångsrika företag som har ett gott ledar- och chefskap. De är dessa arbetsplatser jag kommer att söka mig till, även som ung chef. Linda Wass.

 

 Kommunikativ

När jag blir chef ska jag inte bara sitta på mitt kontor utan vara ute i verksamheten bland personalen, där det händer. Anna-Maria Hellborg

 

 Det gäller att vara väl förberedd inför framtiden. I min utbildning är kundrelationer och servicemöten centrala. Jag söker och undersöker framgångsrika företag med en god organisationskultur där chefen både är en god ledare och en bra chef. Viktigast när jag tittar på potentiella företag är att se om personalen trivs och dessa ges både inflytande och ansvar. Jag kommer inte att ta vilket företag som helst, utan att ha en känsla för deras organisationskultur och syn på ledarskap. Linda Wass

 

Drivkraft

 Idag har jag två extra arbeten förutom mina studier. Jag jobbar på ett lager, där tjänar jag bra pengar till min blivande insatslägenhet. På det andra jobbet tjänar jag mindre pengar men arbetet är mycket intressantare, där arbetar jag inom servicebranschen. Jag tar hand om besökare som vill veta mer om företaget genom att hålla föreläsningar om företaget och hjälper dem med kundservice. Jag arbetar även på deras kommunikationsavdelning. Året innan var jag styrelseledamot och utskottsledare inom kåren vid campus. Jag har även under en tid arbetat som föräljare och det gick jättebra  tills jag upptäckte att företaget lurade kunderna. Då kunde jag inte längre sälja med samma entusiasm och en kort tid därefter sade jag upp mig. Linda Wass

 

Under hela min studietid har jag haft ett antal olika uppdrag utöver mitt studerande. De första åren blev det ett vanligt arbete för att inte behöva ta studielån. Jag har varit med och organiserat en arbetsmarknadsdag för personalvetare i Lund och engagerat mig i min bostadsrättsförening. Ett annat uppdrag var att arbeta internt för bemanningsföretaget StudentConsulting. Där arbetade jag både som personaladministratör, rekryteringskonsult och som jobbcoach, det senare var på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Jag har även på eget initiativ haft en praktik på en HR-avdelning parallellt med skolan samt haft ett uppdrag som eventansvarig inom "Marknadsföreningen i Helsingborgs regionen"  med syfte att skapa kontakter mellan studenter och näringsliv. Anna-Maria Hellborg

 

Det är denna typ av chefstalanger som vi ska söka upp!

·        De vet exakt vad de vill och handlar därefter. Väljer noga arbetsplats och chef.

·        Har lätt att få kontakt med olika människor i olika åldrar och har lätt för att ingå i grupper.

·        Gör gärna presentationer inför andra.

·        De levererar resultat på utsatt tid.

·        Har flera olika arbeten under studietiden som de klarar utmärkt.

·        Har ett flertal extra arbeten i ledande positioner inom studentkårer, marknadsföringar, bemanningsföretag etc.

·        Har lätt för att driva förändringar när så behövs.

 

 
Talanger i mediernas ögon är i iögonfallande

Dagen talanger i mediernas ögon är unga, kreativa, uppkäftiga entreprenörer. Människor som trotsar hierarkier, dogmer och normer med sina idéer och handlingar. Från lojal arbetsmyra till entreprenöriell innovatör. Är det sådana vi ska anställa? Åtminstone måste vi kunna hantera dessa och få ut det mesta möjliga av dem. Det låter som en utmaning för en ung chef.

 

Budskapet

 När vi behandlar en människa som hon är, gör vi henne sämre än hon är. När vi behandlar henne som hon redan vore det hon skulle kunna vara, gör vi henne till det hon kan bli.           Johann W Goethe

 

Citatet

Vad är en ung chefstalang för dig?
Jag ser kreativitet, arbetsglädje och ovana idéer. Det finns en oförutsägbarhet och möjligheter som inspirerar hos många unga talanger. Jag kan även se en positiv naivitet som kan vara smittande och som kan påverka och utveckla verksamheten. En nyfiken person är en som ställer många frågor. Öppna frågor leder ofta till uttömmande svar.                                                     Barbro Fällman Retoriker och författare 



 

Träna din talang och lycka till önskar bloggiSten

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0