Konsten att ragga

 
Matilda Isell Traineeprogram 8

 

Har du läst en platsannons på sistone?

Jag tycker det är ganska underhållande att skumma igenom platsannonser ibland. Som en hopplös konsekvens av att jobba med Employer Branding kan jag inte låta bli att fokusera på hur organisationer väljer att beskriva sig själva och vad de erbjuder. Jag har plockat några exempel:

 

A erbjuder dig ett meningsfullt arbete i en spännande arbetsmiljö. Här finns goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Hos oss får du utveckla dina kunskaper i en dynamisk verksamhet med generösa personalförmåner.

 

B är platsen för skapande och engagemang.
Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.

 

Välkommen till C, här får du möjlighet att jobba med det viktigaste! Cs medarbetare får vara med och bygga samhället.

 

Vad står det egentligen

Detta låter ju suveränt, men vad står det egentligen? I den stora talangjakten som pågår, vad är det då som lockar mest i en platsannons? Vid marknadsföring av en arbetsgivare är det viktigt att sammanfatta det viktigaste i erbjudandet och lyfta fram det som är attraktivt för målgruppen, kort sagt organisationens säljpitch. Det går att jämföra med vanlig reklam. Ta t.ex. choklad. Att choklad består av mängder socker är en objektiv sanning, och ohjälpligt en del av de totala egenskaperna. Men det kommuniceras aldrig i reklam. Liknande kommer en arbetsgivare aldrig att berätta om de många obetalda övertidstimmarna, hur dålig arbetsmiljö de har eller hur äckligt kaffet smakar. Erbjudandet fokuserar alltid på det positiva och de saker man vill lyfta fram (att choklad är gott och för samman människor).

 

Som arbetsgivare måste du sälja in organisationen hos den sökande. Det räcker dock inte att det är attraktivt för målgruppen utan det måste samtidigt vara sant och upplevas som äkta, och det måste stå ut från mängden.

 

Inte- regeln

Hur vet man då om det står ut från mängden? Ett sätt är att tillämpa den klassiska inte-regeln. Det vill säga att sätta ett enkelt inte framför erbjudandena. Om andra företag kan hålla med om det ”nya” budskapet så är det unikt. T.ex.

 

A erbjuder inte dig ett meningsfullt arbete i en spännande arbetsmiljö. Här finns inte goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Hos oss får du inte utveckla dina kunskaper i en dynamisk verksamhet med generösa personalförmåner.

 

B är inte platsen för skapande och engagemang.
Här finns inte möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.

 

Välkommen till C, här får du inte möjlighet att jobba med det viktigaste! Cs medarbetare får inte vara med och bygga samhället.

 

Det är föga troligt att organisationer skulle gå ut och säga att de inte erbjuder sina medarbetare utveckling och mening med jobbet. Exemplen ovan skiljer sig således inte från den stora massan.

 

Lova inte mer än du kan hålla!

Men det är lättare sagt än gjort, att ringa in det unika är något av det svåraste för kommuner att lyckas med i deras marknadsföring. Att hitta det där speciella, det som sticker ut från mängden. För faktum är ju att alla Sveriges kommuner sysslar med samma sak. Det vanliga misstaget är att vi beskriver vad vi gör och erbjuder men vi glömmer att beskriva hur vi gör dessa saker. För det är ju här det kan skilja sig mellan kommuner. För att särskilja oss ytterligare skulle vi kunna beskriva varför vi gör dessa saker. Att våga släppa taget om ”här får du utvecklas” och istället beskriva varför eller hur organisationen väljer att satsa på utveckling av individen är ett effektivare sätt att locka till sig och behålla talangerna.

 

Erbjudandet kan liknas med en raggningsreplik, men ”Ska vi gå hem och dricka te?” är inte tillräckligt unikt och spännande längre så skrota klyschorna och satsa på att vara dig själv. Men kom ihåg, lova inte mer än du kan hålla.

 

Matilda

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna Ericsson (Trineeomgång 4)

Inte-testet var ju hur smart som helst. Å rätt roligt också. Kan absolut användas i framtida jobbsökande!

2014-01-29 @ 16:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0