Googlemodellen i stort - Nr 1.

 https://cdn2.cdnme.se/1964789/9-3/google_1_548ec941ddf2b3164354622d.jpg
 
Efter att ha lyssnat på Annika Steiber och inspirerats av hennes bok " Googlemodellen - Företagsledning för kontinuerlig innovation i en snabbföränderlig värld.", kommer jag att beskriva modellen med inriktning vad offentlig verksamhet kan lära sig av detta. Jag kommer att beskriva modellen i ett antal artiklar i min blogg:
Nr 1  Modellen i stort
Nr 2  Rekrytering, att välja rätt individer
Nr 3 Ledarskapet
Nr 4 Vad kan offentlig verksamhet lära sig av detta?
 
Boken är primärt baserad på ledande forskares slutsatser av framgångsrika företag inom snabbföränderliga branscher samt en ettårig studie av Annika Steiber av Google från insidan. Man kan med fog säga att att det inte är många som kommit närmare Google än vad hon har gjort.
Nu tror jag inte att man kan eller ska kopiera googlemodellen, utan ta valda delar och utveckla dessa.
 
Från försprång till omsprungen
Vissa verksamheter tycks behålla sin konkurrenskraft i en snabbföränderlig verksamhet, där föråldrade erfarenheter kan vara förödande. Detta leder till diskussion om utvecklingen av nästa generations ledarskap. .
De företag / organisationer som bara bryr sig om att göra sina ägare rika kommer inte att bli attraktiva för kunder och medarbetare. Google tar tillvara de principer för långsiktig konkurrenskraft som forskare har identifierat.
Den som aldrig misslyckas tar inga risker.
 
Solidarisk med vem?
Att vara solidarisk med verksamhetens värdringar innebär att man tar ett personligt ansvar för att upprätthålla dem. Grundläggande värderingar förs vidare till nya medarbetare i en socialseringsprocess. Många kortsiktiga tänkande företag har försvunnit och andra genomför det ena sparprogrammet efter det andra, till sist är de utarmade. Många av framtidens nya ledare är noga med att kolla upp den eventuellt blivande arbetsplatsen och dess chef, innan denne söker en ledande tjänst, något att fundera över.
 
Googles Vision och affärsidé
Googles vision - "att förändra världen" avgränsas av affärsidén - " att göra all information lättillgänglig för alla människor.
Vision och affärsidén engagerar medarbetare och stimulerar till långsiktighet, innovation och framtidsorientering. Visionen och affärsidén är ständigt närvarande, den lever i den dagliga verksamheten. Ledning och chefer arbetear medvetet och konsekvent så att alla ska uppfatta affärsidén på samma sätt och få individen att fatta självständiga beslut på egen hand.
 
Googles företagskultur
Googles företagskultur är mycket stark och väl integrerad i allt Google gör.
Intrycken presenteras i fyra kategorier: fokus, ambition, samarbete, samverkan samt etik:
 
Kategori 1. FOKUS
1. Organisera all världens information
Ett övergripande mål för samtliga medarbetare. Alla är väl medvetna om uppdraget och att affärsidén kräver innovation upplevs som helt naturligt.
 
2. Anställ rätt personer
Individen är en mycket betydelsfull påverkansfaktor av kulturen. Rekrytering är en strategisk viktig process inom Google.
 
3. Innovationsmotor och fokus på användaren
"Att göra informationen användbar för alla och vi är innovationsmotorn." Att bära med sig en känsla av meningsfullhet är djupt förankrad hos medarbetarna. " Vi delar en tro på att vi kan förändra världen".
 
4. Individuell självständighet
Det finns ett stort utrymme för den enskilde att ta plats och uttrycka sig själv. I denna frihet finns gemensamma "spelregler"som alla är solidariska med.
 
5. 70 - 20 - 10 regeln:
70% av sin arbetstid sysslar man med kärnverksamheten. 20% av sin tid till att utveckla en egen eller någon annans idé.Till sist 10% till allt annat. Detta skapar tid för innovationer.
 
6. Ingenjören är kung
Hälften av medarbetarna ska vara ingenjörer. Vara högutbildade och komma direkt från universitet. På senare år har Google lyft upp ledarrollen på samma nivå som sina "stjärningenjörer".
 
Kategori 2. AMBITION
1. Tänka stort
Nästan alla intervjuade Googlemedarbetare nämnde tänka stort. Affärsidén är att stimulera människor att tänka stort och globalt.
 
2. Ständig förändring
Att aldrig slå sig till ro och njuta av tidigare framgångar är Googles filosofi. En medarbetare sa att Google gör om sig själv vartannat år och motiverar det med att de gagnar våra kunder.
 
3. Färre och större
Det finns en allmän uppfattning att antalet möjligheter är större än resurserna. Grundarna Page och Brin anser att de inte kan se någon fördel med att ta fram me-to-produkter, sådant som någon annan redan gör - även om man tror att Google gör det bättre. Detta förstärker det kreativa klimatet.
 
4. Utveckla affärsmodellen efter hand
Först koncenterar man sig på användarnyttan istället för att tjäna pengar.Man är övertygad om att så snart en produkt eller tjänst har tillräckligt många användare, kan man koppla på nästa kreativa steg och utveckla en affärsmodell som genererar intäkter.
 
5.Tjugoprocentregeln
Inom Google är tjugo-procent ett begrepp för att förmedla företagates fokusering på innovation och dess tilltro på enskilda medarbetares förmåga. Hälften av all idéer kom från tjugo-procent begreppet. (exempel Gmail)
 
6. Kreativ miljö
Besökare på Googles huvudkontor i Mountain View möts av klara färger i rött, blått, grönt och gult. Luftiga lokaler med leksaker som bollar, klätterväggar, gungor och färggranna cyklar samt tekniska prylar i en salig blandning. Där finns restauranger som serverar näringsriktiga maträtter från olika delar av världen - och allt är gratis. Vid lunchtid är det fullsatt och tjänar också som mötesplatser för idéutbyte mellan medarbetare från olika delar av företaget.
 
7. Faktabaserade beslut
Alla beslut som kan baseras på fakta, ska baseras på fakta. En företagskultur där kraven på saklighet är höga, är också en trygg miljö för människor att arbeta i. Man har skapat en social miljö där beslut fattas på faktaunderlag och som ger en känsla av rättvisa och korrekthet.
 
8. Internationell och diversifierad
De vill att medarbetarna själva ska se sitt företag som internationellt och diversifierad (mer varierad, breddad). Man strävar efter att ha en internationell pool av medarbetare, som ska var diversifierad för stimulera hög grad av kreativitet.
 
Kategori 3. SAMARBETE OCH SAMVERKAN
Att anmäla sitt intresse att medverka i ett projekt som en kollega har ansvaret för är samarbete.
Att ta ett personligt och ömsesidigt ansvar för ett gemensamt mål är samverkan.
Skilllnaden gäller ansvaret för resultatet.
 
1. Öppenhet och tillit
 Öppenhet är ett kärnvärde. Vi är extremt transparanta och öppna i vår kommunikation..idéer kommer från människors kollektiva vishet. Medarbetarna arbetar i öppna landskap och öppna dörrar. Om medarbetarna behöver information ska andra vara beredda att ställa upp och leverera - helst utan dröjsmål. Möten ska vara snabba och genomtänkta. Personliga möten högprioriteras trots att man är ett internetbaserat programvaruföretag.
Det är medarbetarna som på något sätt driver verksamheten i företaget. Det innebär höga förväntningar och krav. Genom öppenheten känner sig medarbetarna trygga och uppskattade.
 
2. Snabbt och skalbart
Gooogle arbetar snabbt och man börjar i liten skala, lanserar, tar reda på vad som fungerar och inte fungerar, förbättrar och gör om. Försök inte att göra rätt från början, det lönar sig inte. Innovationsprocessen går mycket fort och får stöd av programvaror som snabbar på produktutvecklingen. Produkter som används av miljontals användare.
 
3. Risktagande och passion
I Googles innovationsförmåga ingår rikstagande. Det förväntas att medarbetare ska ta risker - hur ska annars verksamheten utvecklas?
Om du känner passion för något, aktiverar det mer kreativitet. Passionen driver på innovationer.
 
4. Ödmjuk och entreprenöriell
Inom Gooogles förväntas man vara ödmjuk mot kollegor, medarbetare och externa samarbetspartner. Litet ego och opolitisk.
Citat: " Varje individ här är fantastisk...alla känner att de andra är bättre." Detta skapar en otrolig styrka och det innebär att man är entreprenöriell.
 
5. Självorganisering och rättvisa
Alla medarbetare förväntas kunna vara ledare, ta egna initiativ, ha ett måttligt behov av stöd från sin chef, klara av att ta kontakt och utveckla samarbete och samverkan med andra.och åta sig ganska betydande uppgifter redan från början och förväntas vara innovatör. Medarbetare bedöms regelbundet vad gäller förmågan att prestera och ta nya initiativ.
Googles återkoppling till varje medarbetare baseras på en 360-graders feedback.
 
KATEGORI 4. ETIK
"Gör inte skada och bidra till samhällert," är Googles etiska riktlinjer.Det är en tydlig värdeing som ligger till grund för priorientering och beslutsfattande på alla nivåer.
"Gör inte skada " kan också tolkas som en önskan att bidra till bättre livskvalitet i världen. 
 
Budskapet: Den som aldrig misslyckas tar inga risker.
 
Citatet: När förändringstakaten utanför är högre än innanför, då kan man ana slutet.  Jack Welch
 
Till sist och inte minst -
Önskar jag er en Riktigt God Jul och ett Gott Nytt  Framgångsrikt 2015!
Sten W
 
Ps. Nästa del Nr 2 "Rekrytering och att välja individer" utkommer i januari 2015.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0